Monday, September 19, 2011

BUKU BARU...BUKU LAMA MENJADI KENANGAN ABADI.....HINGGA AKHIR HAYAT NANTI

Salam syawal .....Syawal yang akan meninggalkan kita beberapa hari lagi......rumah terbuka sana,rumah terbuka sini...kesihatanku mesti dijaga......Tahun ini tidak spt 6 tahun yang lalu,6 tahun dulu aku beraya bersama anak2 diKUANTAN,rumah orang tuaku.....sendirian memandu kereta,sendirian mengisi minyak kereta,sendirian menguruskan kelengkapan anak2....kini tiada lagi.....

Bukan aku tidak mampu melakukannya sendirian cuma terasa senget sebelah bahu ini tanpa bantuan seorang suami....Perkenalan aku dgn HJ.ABDULLAH ENDUT ini sesuatu yang tidak dirancang sama sekali.....Hatiku yang kujangka akan tertutup kemas telah di"usik" oleh HJ.ABDULLAH seorang bapa yang punya 7 anak dan 8 cucu ini......jarak usia 12 tahun sebenarnya bukanlah persoalannya...PERSOALANNYA ....mengapa aku begitu mudah menerima beliau sebagai suami baru....?

Aku telah mendurhakai janji2 aku sendiri,aku telah mendurhakai ARWAH ISMAILku.....TETAPI JODOH PERTEMUAN,AJAL DAN MAUT BUKAN KERJA KITA TETAPI PEKERJAAN ALLAH.....Siapa kita yang boleh menghalangnya?

Sebelum menerima lamaran HJ.ABDULLAH.aku terlebih dahulu berbincang bersama anak2....Malam itu,hujan amat lebat,ribut petir yang agak kuat....aku mengajak anak2ku berjemaah isyak...AMEER anak lelaki tunggalku menjadi imam...MALAM ITU MALAM JUMAAT.Setelah selesai sedekah surah Yassin pada arwah ISMAILku...aku dgn debarnya memulakan perbualan......

'Anak2 ibu yang ibu kasihi sekel;ian,PUTRI NABILLA RAIS,PUTRI SALINA RAIS,AMEERUL RAIS DAN PUTRI AZUREEN RAIS...dengar dgn jelas apa yang ibumu akan perjelaskan ye dan tenanglah menerima Qada' dan Qadar ye anak2ku sayang......' Ibu sedang berkawan dgn seseorang dan beliau ingin mengambil ibu sebagai isterinya yang sah dan berjanji akan menjaga kita anakberanak dgn jujur dan ikhlas kerana ALLAH.....Belum sempat aku menghabiskan kata2ku...anak sulongku dgn marahnya tidak menyetujui rancanganku.....

"Ibu sudah tua,ibu tidak layak untuk bercinta apatah lagi untuk bernikah lagi...ibu tidak sayangkan ayah,ibu derhaka pada ayah....kami tidak sanggup berayah tiri..apatah lagi ayah tiri itu sudah punya isteri dan anak2 yang ramai...Sambil menangis..anak sulongku bingkas meninggalkan sejadah dan masuk kedalam biliknya....SALINA,AMER N UEEN masih setia dan bersedia memberi 'hujah2' mereka.....Aku kena tenang dan sabar mendengar apa jua komen yang akan mereka berikan.....

'Amer ok je ibu..janji dia tidak mengabaikan kita...Amer tidak mahu ibu kecewa apabila bernikah nanti...selama ketiadaan ayah kita tiada masaalah malah Allah beri kita rezeki yang murah serta kebahagian meskipun ALLAH ambil ayah terlebih awal....." itu kata2 AMER.......' Ueen tidakk setujuuuuuuu....Ueen benci lelaki itu ,ueen benci ibuuuu......" kata2 jujur yang keluar dari mulut anak bongsu ku....."Ina harap ibu fikir dan fikirlah beribu kali....ibu baru mengenali lelaki ini..kita tidak tahu apa motifnya ibu...banyakkan bersolat istigharah ibu".....lembut kata2 Ina namun pedih......

HJ.ABDULLAH terus menghubungiku dan terus terusan menyakinkan aku bahawa beliau jujur dan ingin mengambil aku sebagai isterinya ....HJ.ABDULLAH tidak jemu menyakinkan aku....AKU DIDALAM DILEMA YANG AMAT PEDIH.....pihak keluarga HJABDULLAH BERSUNGGUH2 berusaha untuk memisahkan kami..pelbagai cara licik mereka gunakan dgn memfitnah bapa mereka sendiri dgn pekara2 yang sgt memalukan....Aku hampir mahu berpisah dgn HJ.ABDULLAH.Namun HJ.ABDULLAH sentiasa menenangkan aku....

Aku sayangkan anak2ku dan aku jua kasihkan HJ.ABDULLAH.....Pelbagai ujian aku dan HJ ABDULLAH lalui....Kemahkamah,menerima sms2 berbau ugutan (sehingga aku membuat laporan polis),menganggu anak2ku dgn bahasa2 yang kesat,memfitnah aku menggunakan ilmu hitam untuk memikat lelaki....malah melabelkan aku seperti perempuan murahan..semuanya perbuatan keji yang dilakukan oleh keluarga HJ.ABDULLAH terhadap aku ......ALHAMDULILLAH ku tenang dan sabar menghadapi segala ini....ALLAH ada bersama ku

Apajua perkerjaan ALLAH JANGANLAH KITA HALANG ATAU ENGKAR......Akhirnya dengan izin ALLAH hubungan kami ini DIRESTUI keluarga hingga kejinjang pelamin......MESJID MUQAROBBIN MENJADI SAKSI PERNIKAHAN KAMI.....Sahlah aku menjadi isteri kepada HJ.ABDULLAH ENDUT dgn maskawin rm80 tunai dan hantaran rm 10002 serba satu.........

TERIMAKASIH INA,TERIMAKASIH AMER kerana sudi hadhir pada majlis pernikahan ibu....UEEN diKEDAH ketika itu dan NABILLA berkerja malam itu.....terimakasih mak,abah,kak yah,abg wahid,dila n suami dan yang lain kerana memberi sokongan pada kami berdua.....

Meskipun sudah bernikah baru,jiwa ku tidak pernah lupa ARWAH SUAMIKU ISMAIL...ALLAH MENGAMBIL ARWAH UNTUK DIGANTIKAN DGN HJ ABDULLAH....

Syukur aku punya suami yang persis arwah ISMAILku dulu....baik hati,bertanggungjawab,lembut bicara,sgt menghormati aku dan keluargaku,sabar,tenang,dan sgt kuat beragama dan sgt cintakan aku serta anak2ku..SYUKUR PADA ILAHI....HADIAH TERINDAH DARI ALLAH SETELAH DIBIARKAN AKU SENDIRIAN MEJALANI KEHIDUPAN.......TERIMAKASIH ALLAH........PADAMU ARWAH ISMAILku.....AKU TIDAK PERNAH LUPA MENYEDEKAHKANMU SURAH YASSIN BUATMU YANG PERNAH MENYINARI HIDUPKU DULU KINI DAN SELAMANYA.........

Padamu suamiku HJ.ABDULLAH AKU BERJANJI AKAN MENJADI ISTERI YANG SOLEHAH. YANG TAAT DAN PENGASIH SERTA PENYAYANG PADAMU....MUGA PERKAHWINAN KITA KEKAL HINGGA AKHIRNYA......KEPADA SAHABAT2 YANG SENTIASA MENYOKONGKU...HANYA ALLAH JUA YANG MEMBALAS SEGALA KEBAIKAN KALIAN SERTA KELUARGA MASING2.......

Muga PUTRI NABILLA RAIS DAN PUTRI AZUREEN RAIS dilembutkan hati mereka menerima qada' dan qadar ALLAH ini dgn penuh kesyukuran dan tabah.....INGAT ANAK2KU...ARWAH AYAH AKAN TENANG DISANA KERANA ADA ORANG YANG BAIK MENJAGA KITA........ALFATEHAH BUATMU ISMAIL MOHD.ISA......




No comments:

Post a Comment